You are here

Faste Yogaklasser

 

Centrum Yoga kan tilby hele 6 faste yogaklasser i uken. Klassene er ment for deg som kan litt eller mer yoga fra før, og som har eller vil ha yoga som aktiv del av hverdagen. Du kan gå så ofte du vil. Noen dager føler du kanskje for en skikkelig Dynamisk kraftfull, fysisk yogaklasse med en deilig avspenning til slutt. Andre dager for en Yoga og meditasjonsklasse hvor dyp pust og fokus er sentralt, eller kanskje en Lett og rolig yogaklasse hvor du kan pleie ømme muskler og spenne skikkelig av. Det er tre måter å følge klassene, enten ved, drop in hvor du betaler for hver enkelt klasse, med klippekort (5 eller 10 klipp) eller med medlemskort ( 2 mnd, 5 mnd. eller 10 mnd.) Det er fem typer klasser å velge mellom, de fleste klassene er lagt til kl 17.00 så du lett kan få med deg en yogaklasse på vei hjem fra arbeid eller studie, men det er også morgen, formiddag og kveldsklasser. For å delta på de faste klassene må du ha gjennomgått nybegynnerkurs hos oss eller et annet yogastudio.

Dynamisk, fysisk yoga 

Lett og rolig yoga

Dynamisk kraftfull yoga

Yoga og meditasjon

Yoga og meditasjon Øvet*

 

Dynamisk, fysisk yoga Mandag 17.00-18.30, Tirsdag 17.00-18.30 og Tirsdag 07.15-08.30 Her blir treningsaspektet i yoga utnyttet til sitt fulle. Vi trener både styrke, smidighet, pust og avspenning, samtidig som de mer meditative sidene ved yoga (tilstedeværelse i nuet eller bevisshetstrening) ikke er utelatt. Virkningene av yogaen blir da sterkere, mer helhetlig og din kroppsbevissthet (kroppskontakt) øker. Klassene går til faste tider hele sesongen og gir deg muligheten til å arbeide regelmessig med kropp og sinn i en dynamisk setting. Trenger du å finne ro i en travel hverdag? Da er Kraftfull, fysisk yoga noe for deg. Klassene varer 1½ time. Du lærer og arbeider med: Fysiske yogastillinger, dynamiske og statiske. (Asanas) Stillingene er satt sammen i spennede serier hvor vi i hver klasse gjennomgår hele kroppen. Seriene er varierte så du bruker og lærer et stort utvalg av øvelser. Pusteøvelser (Pranayama) Du lærer noen enkle og svært virkningsfulle pusteteknikker som bidrar til å utvikle en dypere roligere pust. Du puster også på en spesiell måte i de fysiske stillingene så arbeidet med pusten er en viktig del av klassene. Konsentrasjonsteknikker. Du lærer teknikker som hjelper deg til å utvikle et bedre fokus og en lett uanstrengt konsentrasjon (opplevelse) av det du til enhver tid holder på med, tilstedeværesle i nuet. Dybdeavspenning (Yoga Nidra) Vi har alltid avspenning i klassene. Teknikkene virker beroligene og gir klarhet og overskudd. Viktig: Det er best at det går to timer fra du har spist et større måltid mat til du praktiserer yoga. Bruk tøy det er lett og bevege seg i. Du trenger ikke sko, yoga praktiseres best barbent, evt i sokkelesten. Yogamatter og annet utstyr finnes hos Centrum Yoga.

Lett og rolig yoga Onsdag 16.30 - 18.00 Er du en av mange som føler seg utilpass på støyende, kroppsfikserte treningssentre, men allikevel har behov for å gjøre noe for å få økt velvære og komme i bedre form? I de lette og rolige yogaklassene arbeider vi mer terapeutisk. Ofte mot bestemte plager som stiv nakke, skuldre, stive ledd eller ditt personlige behov. Vi bruker yogateknikkene i rolig, forsiktig form så alle kan delta og profitere på klassene. Klassene egner seg godt for de eldre, mennesker som sliter med overvekt, mennesker med forskjellige skader eller deg som av en eller annen grunn ønsker/trenger lett, enkel god yoga. Klassene varer 1½ time. Du lærer og arbeider med: Fysiske yogastillinger (Asanas), dynamiske og statiske. Vi arbeider med et bredt utvalg øvelser som forløser spenninger i kroppen og gjør den mykere, ledigere og gir bedre balanse. Pusteøvelser (Pranayama). Du lærer en rekke pusteøvelser som har forskjellige virkninger på kropp og sinn. Teknikkene hjelper deg til å utvikle en dypere roligere pust. Arbeidet med pusten står sentralt i yoga og meditasjonsklassene. Konsentrasjonsteknikker. Du lærer teknikker som hjelper deg til å utvikle et bedre fokus og en lett uanstrengt konsentrasjon (opplevelse) av det du til enhver tid holder på med, tilstedeværesle i nuet. Dybdeavspenning (Yoga Nidra). Vi bruker alltid avspenning i klassene. Virkningene av dybdeavspenningen er opplevelse av dyp ro, klarhet og avspenthet. Viktig: Det er best at det går to timer fra du har spist et større måltid mat til du praktiserer yoga. Bruk tøy det er lett og bevege seg i. Du trenger ikke sko, yoga praktiseres best barbent, evt i sokkelesten. Yogamatter og annet utstyr finnes hos Centrum Yoga.

Dynamisk kraftfull yoga og meditasjon Torsdag 17.00-18.30/45 Disse klassene er for deg som kjenner yoga godt og har lyst på en skikkelig utfordring, både på det fysiske planet såvel som det mentale, her er ingenting utelatt. Det er alltid et utvalg relativt krevende yogastillinger i programmene vi bruker og vi avslutter som vanlig klassene med en ordentlig dybdeavspenning. Du lærer og arbeider med: Fysiske yogastillinger, dynamiske og statiske. (Asanas) Stillingene er satt sammen i spennende serier hvor vi i hver klasse går gjennom hele kroppens musklatur og skjelett. Seriene er varierte så du bruker og lærer et stort utvalg av øvelser. Pusteøvelser (Pranayama) Du lærer noen enkle og svært virkningsfulle pusteteknikker som bidrar til å utvikle en dypere roligere pust. Du puster også på en spesiell måte i de fysiske stillingene så arbeidet med pusten er en viktig del av klassene. Konsentrasjonsteknikker. Du lærer teknikker som hjelper deg til å utvikle et bedre fokus og en lett uanstrengt konsentrasjon (opplevelse) av det du til enhver tid holder på med, tilstedeværesle i nuet. Dybdeavspenning (Yoga Nidra) Vi har alltid avspenning i klassene. Teknikkene virker beroligene og gir klarhet og overskudd. Viktig: Det er best at det går to timer fra du har spist et større måltid mat til du praktiserer yoga. Bruk tøy det er lett og bevege seg i. Du trenger ikke sko, yoga praktiseres best barbent, evt i sokkelesten. Yogamatter og annet utstyr finnes hos Centrum Yoga.

Yoga og meditasjon Mandager 11.00-12.30 og Fredag 17.00 - 18.30/45 og Tirsdag 19.15-21.00*  Klassene i Yoga og meditasjon er de mest tradisjonelle klassene hos Centrum Yoga. Her omfavner vi store deler av hva den tantriske yogatradisjonen har å by på. Fra fysiske øvelser til pusteteknikker, meditasjon og avspenning. Vi tar oss god tid, arbeider grundig og dyptpløyende. Klassene går til faste tider hele sesongen og gir deg muligheten til å fordype deg i yoga og meditasjon over tid. Det er ved jevn praktisering at yogaens virkninger virkelig blir tydelige, så bruk denne unike sjansen. Ved siden av å arbeide med å utvikle de teknikkene du allerede kan, lærer du også nye øvelser. Klassene varer 1¾ time. Du lærer og arbeider med: Fysiske yogastillinger (Asanas), dynamiske og statiske. Vi arbeider med et bredt utvalg øvelser som forløser spenninger i kroppen, og gjør den smidigere, sterkere stabiliserer balansen. Pusteøvelser (Pranayama). Du lærer en rekke pusteøvelser som har forskjellige virkninger på kropp og sinn. Teknikkene hjelper deg til å utvikle en dypere roligere pust. Arbeidet med pusten står sentralt i yoga og meditasjonsklassene. Konsentrasjonsteknikker. Du lærer teknikker som hjelper deg til å utvikle et bedre fokus og en lett uanstrengt konsentrasjon (opplevelse) av det du til enhver tid holder på med, tilstedeværesle i nuet. Meditasjonsteknikker. Du jobber med meditasjonsteknikker fra den Tantriske tradisjonen, teknikker du kan utvikle deg med over år. Dybdeavspenning (Yoga Nidra). Vi bruker alltid avspenning i klassene. Virkningene av dybdeavspenningen er opplevelse av dyp ro, klarhet og avspenthet. Viktig: Det er best at det går to timer fra du har spist et større måltid mat til du praktiserer yoga. Bruk tøy det er lett og bevege seg i. Du trenger ikke sko, yoga praktiseres best barbent, evt i sokkelesten. Yogamatter og annet utstyr finnes hos Centrum Yoga.

Yoga og meditasjon Øvet* Tirsdag 19.15-21.00* Forutsetter brukere som har fulgt yoga og meditasjonsklasser på Centrum Yoga over et semester, slik at du er kjent med meditasjonspraksisen klassene inneholder.